23:58

Msy 026

Onstaan Favorite Kruiser

De Favorite-kruiser is in de jaren vijftig het eerste stalen motorjacht dat door de werf “De Watersport” van D. Mulder uit Voorschoten werd gebouwd en staat aan de basis van alle andere Favorite-modellen waarmee later door de werf furore werd gemaakt. Het schip is meteen een succesnummer. De mooie lijn ervan wordt geroemd, maar ook de praktische indeling en de goede vaareigenschappen. De bekende watersportjournalist Marius Ruytenschildt, auteur van o.a. het boek "Motorbootvaren - Theorie en praktijk", heeft zelf ook een Favorite-kruiser en vaart daarmee door Nederland en Frankrijk.

Originele Favorite-kruisers van dat eerste uur zijn ook binnen de club zeer zeldzaam. Dat is geen wonder want er zijn er ook minder van gemaakt en ze zijn inmiddels zeer bejaard. In de jaren '60 ontstond immers al de vraag naar grotere schepen en kwam de Super Favorite op de markt. De originele Favorite-kruiser was 8.30 meter lang. Latere modellen waren 8.40 of 8.50 m.

De oudste Favorite (of waarschijnlijk een voorloper daarvan) is de "Swaentje". Het exacte bouwjaar is niet bekend, maar vermoedelijk stamt het schip uit het begin van de jaren '50. Het model wijkt in meerdere opzichten af van de latere Favorite-kruisers, maar de lijn daarvan is al wel te herkennen. 

swaentje-chris-en-annelies

Msy 031

De eerste Favorite kruiser

De Favorite-kruiser zoals wij die nu kennen wordt vanaf midden jaren '50 gebouwd in de destijds meest gangbare lengte van 8,30 meter. De “Regenboog” van Hans Buijs bijvoorbeeld is gebouwd in 1958. In deze Favorite heeft een timmerman van de werf en zijn vrouw jarenlang zelf gevaren.regenboog-vakantie-op-het-eiland-003

 

Het verschil tussen de eerdere en de latere Favorite-kruisers is duidelijk te zien in de achterstijlen van het dak. In eerste instantie waren dat stalen buizen die schuin naar voren liepen. Het latere ontwerp van de Favorite kreeg houten stijlen die schuin naar achteren liepen en daarbij ook de schuiframen die ook op de Super Favorite voor zoveel gebruiksgemak zorgen.

 De foto van de tewaterlating van een Favorite-kruiser toont vrijwel zeker de “Favoriet” van een van onze clubleden.  Dit gezien een aantal details die overeenkomen met hun boot en totaal afwijken van andere Favoriten. De foto komt uit het archief van Mulder (periode 1955 – 1965) en laat duidelijk de meelopende achterstijlen zien die dan nog bestaan uit een verchroomde buis. Vanaf 1963 krijgen de Favorite en Super Favorite meelopende achterstijlen van hout; het uiteindelijke ontwerp dus.

Msy 026

Fld 78 5

De Super Favorite

De Super Favorite is als grotere en luxere opvolger van de Favorite meteen een doorslaand succes bij watersporters. Vooral de uitvoering met achterkajuit is ongekend populair. Het maakt van dit motorjacht de ideale gezinsboot en in de topjaren van jachtwerf "De Watersport" is er aan de vraag bijna niet te voldoen. Omdat er relatief zo veel van zijn gebouwd is het ook het meest voorkomende type schip binnen de club. Ook vaart er nog een aantal Super Favoriten met open kuip /zonder achter kajuit in Nederland.

Msy 027

De Super Favorite is de langere versie van de originele Favorite-kruiser. De opgegeven lengten verschillen nogal. De standaardlengte van 9,40 of 9,50 meter is echter de meest voorkomende. Soms is de lengte-over-alles groter omdat er bijvoorbeeld later een zwemplateau bij is gekomen. Van de open-kuip-versie is niet bekend of die langer dan de standaardlengte gebouwd werd. Van het type met achterkajuit zijn wel langere boten te water gelaten en wel onder de naam Super Favorite de Luxe. In de jaren ’70 is al begonnen met de bouw van deze schepen met een lengte van ongeveer 11 meter.

Msy 047

De indeling en afwerking kan per schip verschillen. Zo is er een aantal Super Favorite-kruisers gebouwd met een spiegel en wastafeltje in de achterkajuit. De "Liberta" heeft dat bijvoorbeeld nog. Sommige uitvoeringen hebben een 'bijrijdersbankje' dat tevens dienstdoet als drankenkabinet. Enkele schepen hebben een formica tafelblad, bij andere is dat ook van mahoniehout. De meeste hebben schuifdeuren van geribbeld glas voor de kastjes in de salon, bij enkele zijn die deurtjes van mahonie multiplex. Dat de uitvoeringen en modellen van elkaar verschillen, blijkt ook uit het feit dat er zowel rondspant als knikspant casco’s zijn gebruikt. Ook zijn sommige details van de motorsailer doorgevoerd. Denk daarbij aan de paar Super Favoriten die een gesloten stuurhuis hebben met deuren naar het achterdek. Voor zover bekend zijn er hier drie of vier van gebouwd. De Super Favorite "Anna Suzanna" is er zo een.

 anna-suzanna-jet-en-carel

In het boek “Zelf een boot bouwen” van H.Th Janssen, dat in 1970 is uitgegeven door Hollandia in Baarn, staat een advertentie van een 11 meter lange Super Favorite de Luxe.

De lyrische aanbeveling van dit motorjacht luidt:

“Een prachtige, krachtige kruiser met een sierlijke, zuivere lijn, royaal, ruim, leefbaar, moeiteloos te manoeuvreren, gebouwd om generaties liefhebbers te plezieren, een trillingvrij toonbeeld van rust in het woelige water,robuuste konstruktie, massief mahoniehouten opbouw.”

De nieuwprijs van dit luxe 11-meter jacht is dan 61.000 gulden, inclusief btw. Tegenwoordig zou je daar ongeveer hetzelfde bedrag in euro's voor moeten neertellen.

Msy 050

 

Msy 041

Super Favorite Motorsailer

Van de Super Favorite motorsailers is bekend dat ze veelal in de slappe tijd gemaakt werden. Mulder sr. heeft er zelf met zijn gezin in een paar gevaren en later doorverkocht. Zoals met alle schepen die Mulder senior bouwt, neemt hij zichzelf als maatstaf voor mogelijke wensen van klanten. En dat blijkt heel terecht te zijn, want hij voelt precies aan wat men wilde: een zeilboot voor de binnenwateren die ruimte biedt aan het hele gezin.

Msy 041

De Super Favorite motorsailer is een rondspant, sloepgetuigd schip met hartvormige spiegel en een lange kiel. De mast is van Amerikaans grenen (Oregon pine). Zeilers zeggen dat het geen snel wendbaar schip is, eerder een "kalme oude heer die geen haast heeft om ergens te komen, maar het liever zo simpel en comfortabel mogelijk houdt." (Bron: zeilersforum.nl) De kuip is uitzonderlijk ruim en lekker breed. De verhoogde dinette en de vele ramen maken de kajuit prettig om in te vertoeven. Zeilersforum schrijft: "Deze boot is gemaakt om zijn bewoners te voorzien van gemak en rust". En dat was inderdaad precies wat Mulder senior met dit ontwerp beoogde!

Msy 037

Inmiddels heeft nog maar een enkel exemplaar de tand des tijds overleefd.

Super Favorite de Luxe, Superieur, Convertible en Mulder Favorite

Super Favorite "de Luxe"

Na de Super Favorite komt de Super Favorite "de Luxe" met lengten van 13,50 tot 15,50 meter. Deze jachten zijn uiterlijk nog duidelijk herkenbaar als een Super Favorite maar dan in een veel luxere uitvoering, met een gesloten stuurhuis en bovenop extra buitenbesturing en een windscherm. De achterkajuiten van deze jachten hebben niet alleen stahoogte maar zijn zo ruim dat er een groot "Frans bed" in past, waar je met gemak omheen kunt lopen. Hier spreekt men dan ook niet meer van "achterkajuit" maar van "Master Bedroom". De salon is extra groot en heeft behalve een bank ook losse fauteuils. Bij de kombuis is nog een dinette.

noorder-icht-sander-en-miranne

Favorite Superieur

Als Dick Mulder jr. aan het hoofd van de jachtwerf komt te staan, ziet hij meteen dat de vraag naar nog grotere en vooral luxere schepen verder zal toenemen. In 1989 introduceert hij daarom een nieuw type Favorite, de "Favorite Superieur", eveneens met een gesloten stuurhuis maar nu niet langer van hout maar van staal en later aluminium. Ze zijn leverbaar in lengtes van 12,50 tot 18 meter. Volgens een prijslijst uit 1990 variëren de (gulden)prijzen van deze jachten van ruim drie tot bijna negen ton. Dick Mulder ontwerpt het schip grotendeels zelf, in samenwerking met jachtarchitect Aad Volker.

Een van de eerste "Favorite Superieur"-jachten heeft een lengte van 17,50 meter en wordt gebouwd voor een Nederlandse opdrachtgever die al eerder in "gewone" Super Favoriten had gevaren. Latere ontwerpen zijn verfijnd in samenwerking met ontwerpers en scheepsarchitecten uit die tijd. De internationale watersportpers is laaiend enthousiast over het ontwerp. Op de Hiswa te Water in 1989 wordt de Favorite Superieur 54 zelfs gekozen tot mooiste jacht van de show.

princess-img-7883-800x534

De naam Superieur verdwijnt en wordt in de jaren '90 vervangen door "Futura". In 1995 wordt de merknaam “Mulder” geïntroduceerd voor zeer luxe motorjachten. De vroegere Favorite Superieur wordt vervangen door de "Mulder Wheelhouse" in lengten van ruwweg 19 tot 24 meter. Door uitbreiding van de werf werd het zelfs mogelijk jachten tot 27 meter lengte te bouwen.

 

Super Favorite Convertiblefreule-marten-en-vera-nieuw-800x600

In 1996 wordt de modellenlijn uitgebreid met de introductie van de “Super Favorite Convertible”. Dit zijn open motorjachten van 11 meter lang, ontworpen voor het binnenwater en met de klassieke lijnen van weleer. De Convertible is er in twee typen; de “C”, met een klassieke spiegel en de “F” met een negatieve spiegel. Beide typen zijn binnen onze club vertegenwoordigd.

azzurro-nieuw-van-rupert-michelle

De latere Mulder Convertible

De latere Mulder Convertible (ontworpen in 2000) is van een heel ander kaliber. Dit zijn jachten van maar liefst 20 meter lang, die worden gebouwd voor een andere doelgroep.

De nieuwe Mulder "Favorite"

De nieuwe Mulder "Favorite" wordt geïntroduceerd ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van de werf. Het jacht lijkt in niets meer op de oorspronkelijke Favorite maar wat nog wel overeenkomt met de schepen uit de begintijd is de nieuwe opvallend elegante lijn van het jacht. De lengten van deze moderne klassieker variëren van 13 tot 18 meter. De uitvoeringen zijn legio. De populaire Cabrio-versie heeft een elektrisch bedienbaar schuifdak van maar liefst 12 vierkante meter. Uiteraard is ook de prijsstelling duidelijk gericht op een heel andere doelgroep dan de oorspronkelijke Favorite.